Střední škola řemesel prezentovala, co všechno učí. Zábavně, poutavě a hravě
Řezání, pájení, svařování, ale i základy práce ve výškách. To všechno si mohli poutavou a zábavnou formou vyzkoušet všichni, kdo dorazili na Den řemesel, který uspořádala ve svém areálu Střední škola řemesel ve Frýdku-Místku. Navázala tak na loňský, premiérový ročník.
„Dříve jsme takové akce vůbec nepořádali a dospěli jsme k tomu, že by bylo velice přínosné právě tímto způsobem nenásilně prezentovat, co všechno na škole učíme. A sice formou letní, open air pohodové akce, na které si všichni mohou všechno osahat a rozšířit si obzory. Někteří studenti totiž znají jen svůj obor, ale netuší, jaké další nabízíme a učíme,“ uvedl zástupce ředitele Vladan Šigut.
„Letos jsme tuto akci spojili také s informativními schůzkami, na které přišli rodiče a žáci, kteří od září nastoupí k nám do školy. Takto se seznámili se zdejším prostředím a cítí, že už jsou součástí školy,“ pokračoval Šigut.
Na Dni řemesel se představily i firmy spolupracující se školou. Jednotlivé obory se pak prezentovaly ve stáncích s praktickými ukázkami.
„Chceme takto lidem ukázat, co se u nás žáci naučí za tři nebo čtyři roky. Navíc z této akce je patrné, že se snažíme co nejvíce věcí dělat zábavnější formou tak, aby byla výuka pestrá. Ve výuce se žákům věnujeme více individuálně, což bylo patrné i podle toho, co všechno jsme měli k dispozici na této akci,“ popsal Jan Hruška, učitel odborného výcviku.
„Na našem stanovišti jsme měli hoblici, na které si zájemci mohli vyzkoušet základy, které děláme v prvním ročníku. Děti, které k nám v září nastoupí, tak viděly, co je čeká v prvním ročníku. K dispozici bylo také řezání rámovou pilou, hoblování, možnost zatlouct si hřebík či zašroubovat vrut. Pomocí pořízu si zájemci mohli vystrouhat šprušli. Jsou to všechno základy, které děláme v prvním ročníku,“ přiblížil Hruška s tím, že přítomní si mohli také vyrobit panáčka pro děti, podtácek, případně si mohli něco vypálit nebo vyřezat, protože na akci nechyběl ani řezbářský stánek. „Měli jsme tady i pantograf, což je předchůdce CNC, kde byla možnost vyfrézovat si jméno nebo jiné slovo.“
Pájení jednoduchých obvodů i různé typy svařování
Na Dni řemesel nechyběl ani stánek přibližující výuku elektrikářů. „Na jedné straně v rámci oboru slaboproud jsme měli jednoduché pájení, kde žáci tvořili nějaký výrobek. Obor silnoproud jsme zase prezentovali díky cvičným vypínacím panelům, na kterých se žáci učí zapojovat různé vypínačové kombinace. Z dalších náročnějších aplikací jsme tady měli moderní elektroinstalaci s demo kufříkem firmy iNELS, kde je centrální jednotka se spínači, aktory, jednotkami, které následně imitují nějaký dům v rámci automatizovaných funkcí,“ řekl Miroslav Maďa, učitel odborného výcviku pro maturitní obor elektrotechnika a dva učební obory zaměřené na silnoproud a slaboproud.
Pokud jde o automatizaci, nechyběla ve stánku platforma arduino a několik simaticů. „V rámci arduina jsme prezentovali některé jednoduché aplikace, které si žáci zkoušeli. Měli jsme na stánku taky jednoduché hry imitující staré počítače, ale také dvě automatizované linky sloužící pro výuku žáků maturitních oborů elektrotechnika ve 4. ročníku,“ poznamenal Maďa s tím, že k vidění byl také 3D tisk. „Žáci si mohou na 3D tiskárnách tvořit jednoduché výrobky. 3D tiskárny využíváme hlavně pro ročníkové práce, kde si žáci vytvoří nějaký svůj výrobek a mohou k němu použít i tisk z 3D tiskárny.“
Mezi tradiční výuční obory na Střední škole řemesel patří také instalatér, které tady vyučují jako zkrácené jednoleté studium nebo tříletý výuční obor. „Jde o obory instalatér a mechanik plynových zařízení. Na stánku byla možnost vyzkoušet si svařování tigem, což je automat, který nám dělá virtuální realitu a můžeme svařovat bez kovů a bez nebezpečí úrazu. Díky tomu si mohly zkusit něco svařit i děti ze základních škol. Ukázali jsme také svařování na tupo, tedy prostřednictvím plastů velkých průměrů. Nechyběly ani elektrotvarovky, lisování mědi, lisování plastu a všechny tyto metody. Ve škole pak máme i svařovnu kovů, kde svařujeme acetylenem, kyslíkem, elektrodou a podobné jiné metody,“ přiblížil Martin Tomis, učitel odborného výcviku.
Polygon pro práci ve výškách je jediný svého druhu v Česku
Velikou atraktivitou na Dni řemesel byl polygon umožňující vyzkoušet si práci ve výškách. „Zdejší polygon je trenažérem pro praktický zácvik dětí i dospělých pro pohyb a bezpečnost při práci ve výškách. Funguje tady od loňského června a je zatím jediným v Česku. Žádná jiná škola jej nemá. Jedná se o polygon, který má všechno, co by měl mít. Je tady i domek s různými sklony střech. Máme tady stožár, dřevěné i betonové sloupy, přičemž tyto jsou přímo z reálného prostředí,“ popsal Tomáš Kavka, externí instruktor.
„Součástí polygonu je také potřebné vybavení pro studenty či frekventanty v podobě přileb, postrojů, tlumičů pádů, jistících prostředků apod. Školitel je tak schopný tady najednou provést skupinku zhruba šesti lidí,“ řekl Kavka.
V praxi takové školení trvá dva dny. Na zdejší škole je určeno hlavně pro elektrikáře, tesaře, dřevaře, ale i další. „První den je o teorii, kdy si vykládáme postřehy z teoretické části a ukazujeme si různá videa. Druhý den probíhá školení přímo na polygonu pod dohledem instruktora. Na základě toho pak mají kluci první zkušenosti, co se týče bezpečnosti práce ve výškách. Je to bonus, kdy do firem přichází s tím, že už se s něčím takovým seznámili. Navíc získávají i certifikát, že jsou proškolení.“